![]() |
||||||||||||||||||
| .:Strona Główna | .:Przedszkole | .:O Nas | .:Grupy | .:Dla Rodziców | .:Aktualności | .:Sukcesy | .:Archiwum | .:Kontakt | ||||||||||||||||||
|
5 powodów dla których warto oglądać bajki:
|
||||||||||||||||||
|
|
Wycisza i uspokaja po intensywnym dniu. |
|
|
Zaspokaja potrzeby emocjonalne. Maluch może przenieść się w przyjemny, ciepły świat bajki. |
|
|
Uczą. Dziecko dowiaduję się wielu interesujących rzeczy z najróżniejszych dziedzin życia. |
|
|
Wyrabiają poczucie estetyki, umuzykalniają. |
|
|
Uczą zaradności, systematyczności, pracowitości. |
Dlaczego ważne jest wspólne oglądanie bajek?
Psychologowie zachęcają, by oglądać bajkę razem z dzieckiem. Zobaczymy wówczas, jaka jest treść dobranocek, poznamy bohaterów. Wspólne oglądanie dostarczy również wielu informacji o naszym dziecku. Zaobserwujemy, czego maluch się boi, a co go bawi. Patrząc na niego, łatwo odróżnimy ogarniające go emocje. Będziemy mogli odpowiedzieć na nurtujące go pytania. Dobranocki mogą także dostarczać tematów do wspólnych rozmów. Warto pytać dziecko, o czym był bajka - to doskonały sposób na rozwój percepcji, a także poszerzeniu zasobu słownictwa. Wspólne oglądanie to również możliwość przytulenia maluszka, umocnienia jego poczucia bezpieczeństwa.

Jak rozpoznać idealną bajkę?
Wprawdzie dobranocka jest po prostu typem bajki dla najmłodszych ale ze względu na szczególna porę jej nadawania powinna być IDEALNA.
CZAS TRWANIA
15- 20 minut, dłuższej bajki maluch w
całości nie zrozumie lub się nią znudzi,
a krótsza może nie zaspokoić jego
oczekiwań.
SPOSÓB ROZMOWY
Bohaterowie nie powinni krzyczeć ani na
siebie, ani do siebie. Najlepiej by rozmowy
były spokojne, pogodne a nawet
prowadzone w nieco wolniejszym tempie niż w „ dorosłych” filmach.
POGODNY NASTRÓJ
W dobranockach podobnie jak innych bajkach dla dzieci nie powinno być przemocy, agresji ani wulgarnych słów.
TEMPO AKCJI
Musi być dostosowane do możliwości percepcyjnych dziecka. Postacie nie mogą pojawiać się na ekranie przez chwilę ani mówić niemal równocześnie.
SZCZĘŚLIWE ZAKOŃCZENIE
Nawet jeżeli w dobranocce bohater ma kłopoty, przeżywa trudne chwile lub niebezpieczne przygody, to na koniec musi zwyciężać zachowanie pozytywne.

DOWCIP
Dzieci SA bardzo wyczulone na humor, zarówno sytuacyjny jak i słowny. Lubią go i często lepiej nawet rozumieją niż dorośli.
TEMATYKA
Najlepiej, by przedstawiała Zycie codzienne w domu i otoczeniu, dobrze jeżeli w bajce pojawiają się zwierzęta domowe i leśne, przedstawiciele zawodów.
Dobranocki które można polecić
|
O czym jest bajka? |
Czego może nauczyć? |
|
Przygody kota Filomena |
Informuje o tym, że w życiu ważne jest doświadczenie, że od starszego można dowiedzieć się wielu mądrych prawd. Uczy szacunku dla innych, pokazuje, że świat jest piękny, ale wymaga refleksu i uwagi. |
|
Reksio |
Pokazuje proste zasady rządzące światem ( np. jak zachowuje się kogut, co może robić kot). Podkreśla, jak ważna jest siła przyjaźni. Pochwała troskliwości i opiekuńczości. |
|
Mysia
|
Uczy codziennych zachowań
|