![]() |
|
.:Strona Główna | .:Przedszkole | .:O Nas | .:Grupy | .:Dla Rodziców | .:Aktualności | .:Sukcesy | .:Archiwum | .:Kontakt | |
Charakterystyka rozwoju emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Rozwój emocjonalny dziecka od najmłodszych lat kształtuje jego psychikę i osobowość. Wpływa także na proces socjalizacji. Najważniejszą rolę pełni rodzina. Ona daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i stwarza przyjazną mu atmosferę. Gdy obu tych obowiązków nie spełnia lub nie potrafi spełnić, powstają zakłócenia w rozwoju psychicznym i powodują różnego rodzaju zaburzenia zachowania. Potęgować je może nowe środowisko, czyli przedszkole czy szkoła, do której dziecko uczęszcza. Obroną przed negatywnym, wrogim otoczeniem jest często ucieczka w samotność lub agresję. Niczym nie zaburzony rozwój biologiczny i psychiczny człowieka prowadzi do osiągnięcia dojrzałości organizmu. W sferze psychicznej będzie to dojrzałość emocjonalno-społeczna, rozumiana jako pewne, charakterystyczne i zarazem, pozytywne, wartościowe społecznie cechy emocjonalnego stosunku do ludzi, ich zachowań i różnego rodzaju wytworów. Cechy te ujawniają się w zachowaniu człowieka. Niedojrzałość emocjonalna jak podaje W. Szewczuk, jest natomiast stanem, w którym jednostka nie potrafi na ogół przejawiać reakcji emocjonalnych, adekwatnych do wywołującej ją sytuacji. Rozwój uczuciowy dziecka podlega wielu wpływom środowiska. Od tego jak otoczenie będzie działało na dziecko, zależy kierunek tego rozwoju. Zadaniem dorosłych kontaktujących się z dzieckiem, jest wspomagać jego rozwój przez dostarczanie mu różnorodnych bodźców o pozytywnym znaku. Dzięki nim dziecko będzie zdobywać doświadczenie pozwalające mu na sprawne funkcjonowanie i aktywność w otaczającym je środowisku. W rozwoju uczuć dziecka możemy zaobserwować pewne prawidłowości. Istnieją one niezależnie od jego wieku, płci, czy poziomu rozwoju. Takim podstawowym a zarazem ogólnym prawem jest prawo ciągłości zmian . Prawo to oznacza , że przejście na wyższy poziom rozwoju zależy od wcześniejszych etapów , od tego co dziecko doświadczyło i przeżyło w okresie poprzedzającym. Podczas całego rozwoju, dziecko uczy się reagować emocjonalnie na te doświadczenia, które były i są jego udziałem. Podstawowym warunkiem kształtowania pozytywnych uczuć u dziecka od najmłodszych lat jest zapewnienie mu bezpieczeństwa.
W
toku dalszego rozwoju dziecka (4-7 lat ) wzrasta świadomość działania. Jest
ono nie tylko źródłem radości, ale także środkiem prowadzącym do
wyznaczonego celu. Działaniu poznawczemu towarzyszą uczucia intelektualne,
bogacąc w ten sposób zasób przeżyć. Wzrasta równocześnie znaczenie uczuć
społecznych. Dziecko zaczyna rozumieć pojęcia : sprawiedliwość, kradzież,
dobro wspólne . Wiąże się to z widocznym wpływem dorosłych oraz ich wzorów,
zachowań i zakazów. Okazją do obserwacji otoczenia jest zabawa w gronie
rówieśników. Dziecko w tym okresie zdolne jest także do wspominania
minionych zdarzeń i przeżywania ich jeszcze raz. Także zapowiedź przyszłych
wydarzeń może wywołać u dziecka uczucie radości, niepokoju czy też strachu (
przykładem może być wizyta u lekarza). Następują również zmiany w kontaktach
z rówieśnikami. W początkach okresu przedszkolnego dziecko bawiło się obok
rówieśnika dopiero później dojrzewająca świadomość wspólnych zainteresowań i celów sprawiła, że dzieci zaczęły bawić się wspólnie. Wiek ten obfituje w różnorodność nowych doświadczeń. Dziecko wkracza w świat dorosłych zaczyna
rozumieć obowiązujące w nim normy społeczne i moralne. Zadaniem rodziców i
dorosłych z najbliższego otoczenia dziecka jest zapewnić mu przeżywanie jak
najwięcej uczuć pozytywnych, nie ochraniając go, zbytnio przed
przykrościami. Dzięki takiemu postępowaniu dziecko w harmonijny sposób
osiągnie dojrzałość emocjonalną do podjęcia obowiązków szkolnych.
Wiek szkolny stanowi okres dalszego rozwoju uczuć wyższych. Dzieci w wieku szkolnym żyjące w prawidłowych warunkach społecznych i prawidłowo wychowywane, odczuwają potrzebę przyjaźni, poczucia obowiązku i odpowiedzialności społecznej. Przeżywają uczucia solidarności i braterstwa, są wrażliwe na estetykę i piękno, wyczulone na krzywdę innych i niesprawiedliwość. Dzieci w wieku szkolnym w swym postępowaniu mniej kierują się zasadą bezpośredniej przyjemności lub przykrości, a bardziej przewidywaniem odległych następstw swoich czynów. Uczucia wyższe nie rodzą się jednak samorzutnie. Koniecznym, niezbędnym warunkiem ich powstania jest świadom, planowo realizowany proces wychowawczy. Wszelkie jego zakłócenia odbijają się niekorzystnie na rozwoju uczuciowym dziecka i powodują, że wyższe uczucia społeczne w ogóle u dziecka nie są ukształtowane, bądź ukształtowane nieprawidłowo.
Literatura :
Opracowała : Marta Ziobro
|